راهنمای نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی نخل اریکا ( Areca palm )

محمد رضا زرهون
7 آبان, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نخل اریکا که به عنوان هایی مثل نخل پروانه ، نخل عصای طلایی ، نخل بامبو یا نام لاتین و علمی آن Dypsis lutescens شناخته می شود و بومی ماداگاسکار می باشد.

ASPCA می گوید که نخل های اریکا هم برای سگ ها و هم برای گربه ها سمی نیستند.

نام گیاه شناسی Dypsis lutescens (نام قبلی آن Chrysalidocarpus lutescens)
نام های عمومی Areca palm, butterfly palm, golden cane palm و yellow palm
نوع گیاه گیاه آپارتمانی همیشه سبز یا چند ساله
سایز بالغ 35 تا 100 سانتی متر ارتفاع و 25 تا 50 سانتی متر گسترش می یابد
نیاز نوری نور روشن ، غیرمستقیم
نوع خاک خاک مرطوب و غنی
pH خاک  کمی اسیدی تا خنثی
شکوفه دهی تابستان
رنگ گل زرد کم رنگ
مناطق بومی
ماداگاسکار و جنوب هندوستان

 

راهنمای نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی نخل اریکا ( Areca palm )

 

چگونه نخل های اریکا را پرورش دهیم

نخل های آرکا (اریکا) وقتی در فضای باز و در مناطق گرمسیری پرورش می یابند ، ترجیح می دهند نیم سایه ای داشته باشد و خاک کمی اسیدی باشد تا قابلیت مرطوب بودن و زهکشی خوبی داشته باشد.

اصلاح خاک با شن و ماسه گاهی لازم است مگر اینکه زهکشی به طور طبیعی خوب باشد. گیاه در زمان استقرار نیاز به آبیاری مداوم دارد. پس از این ، هر زمان که 5-6 سانتی متر از سطح خاک کاملا خشک شد ، آبیاری کنید.

نخل های اریکا به عنوان یک گیاه خانگی ، تولیدکنندگان را با چالش های متعددی روبرو می کنند. جستجوی دائم برای نور کافی که بسیاری از پرورش دهندگان نخل را ناامید می کند. این گیاه نور زیادی را که درمحیط داخلی خانه به صورت عمومی تامین میشود را دوست دارند.

همچنین ، چالش مداوم تغذیه وجود دارد. نخل های اریکا مصرف کننده های قوی هستند که در صورت عدم وجود عناصر منیزیم ، آهن و عناصر کمیاب ، می توانند برگ های زرد را ایجاد کنند. با این حال ، آنها همچنین به نمک های موجود در کود حساس هستند و از آب حاوی فلوراید بیزارند ، که بسیاری از تولید کنندگان را در معرض آسیب قرار می دهد.

راهنمای نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی نخل اریکا ( Areca palm )

نیاز نوری اریکا

در فضای باز ، این گیاهان سایه یا نور ثابت خورشید فیلتر شده را دوست دارند. در داخل خانه ، نخل های اریکا با نور شدید مانند پنجره ای رو به جنوب یا غرب بهترین عملکرد را دارند و ممکن است با مقداری نور مستقیم خورشید ماندگاری بیشتری داشته باشند. اما به آن زیاد آفتاب مستقیم ندهید. برگها در معرض تابش مستقیم خورشید، از سبز به رنگ زرد-سبز تغییر رنگ میدهد

نیاز خاکی اریکا

برای گیاهان داخلی گلدان ، مخلوط گلدان پایه پیت با مواد زیادی برای زهکشی مناسب است. نخل ها برای جلوگیری از غرق شدن ریشه ها از تخلیه خوب استقبال می کنند. برای گیاهانی که در شرایط خارج از خانه هستند با خاک کمی اسیدی که زهکشی بسیار خوبی دارد ، بهترین عملکرد را دارد. اصلاح مواد با شن و ماسه و پیت ممکن است برای بهبود تخلخل و کاهش PH خاک لازم باشد.

نیاز آبی اریکا

مانند بسیاری از نخل ها ، نخل های آریکا به آبیاری بیش از حد حساس هستند و تحمل غرق شدن در آب در ترکیب گلدان های اشباع شده از آب را ندارند. بگذارید خاک گلدان در بین دو آبیاری کمی خشک شود.

نخل های آرکا به آب حاوی فلوراید حساس هستند ، بنابراین باید آنها را با آب مقطر یا آب باران آبیاری کرد.

دما و رطوبت

در داخل یا خارج از خانه ، این گیاه در دمای متوسط 18 تا 23 درجه سانتی گرد بهترین عملکرد را دارد. این گیاه در مناطقی که دمای آن به زیر 10 درجه سانتی گراد نمی رسد ، به خوبی کاشته می شود. هنگامی که به عنوان یک گیاه داخلی رشد می کنید

برگ ها را از پنجره های سرد ، کولر و منابع گرما دور نگه دارید. نخل های آرکا به دمای پایین حساس هستند ، بنابراین اگر گیاهان داخل گلدانی را در تابستان خارج از خانه قرار می دهید ، حتماً آن را قبل ازپایین آمدن دما به زیر10 درجه وارد منزل کنید. سرمای ناگهانی می توانند لکه های تیره برگ را ایجاد کنند.

[alert type=”warning”]رطوبت بالا برای خوب نگاه داشتن آرکا ضروری است. گیاه به رطوبت طبیعی اتاق مطابقت پیدا میکند ، اما اگر هوا خیلی خشک باشد ، قهوه ای شدن نوک برگ ها معمول است.[/alert]

تغذیه و کوددهی

در فصل رشد یکی دو بار با کود مایع ضعیف تغذیه کنید و در زمستان اصلاً این کار را نکنید.

 

تغییر گلدان و یا جا به جایی به گلدان

نخل های آرکا نسبتاً سریع رشد می کنند و معمولاً به صورت توده ای کاشته می شوند. با گذشت زمان ، تک تک گیاهان نیز تشکیل توده می دهند. این گیاه یک ظرف محکم را دوست دارد. ریشه های درهم تنیده و شلوغ به بررسی اندازه گیاه کمک می کند.

اما ممکن است بخواهید برای جایگزینی خاک گلدان قدیمی و از بین بردن رسوبات نمکی کود ، اقدام به تغییر گلدان آن کنید. هنگام بارگیری مجدد ، از یک خاک گلدان نخل یا یک خاک عمومی با یک فنجان شن و ماسه شسته شده ی تمیزاستفاده کنید.

در بیشتر موقعیت های داخل خانه، بعید است که یک نخل آرکا آنقدر زنده بماند که نیاز به تغییر گلدان داشته باشد. اما اگر اتفاقاً واقعاً رشد و گستردگی دائمی خوبی دارد ، ممکن است لازم باشد هر سال یا همین مدتگلدان آن را دوباره تغییر دهید. هنگام بارگیری جدید در گلدان، مراقب باشید که به ریشه آسیب نرسد و گیاه را خیلی عمیق در خاک قرار ندهید

 

تکثیر نخل اریکا

نخل های اریکا از طریق بذر کاشته می شوند ، معمولاً بذرها را به صورت خوشه ای در یک گلدان قرار می دهند. یافتن بذرهای نخل آرسکا غیرمعمول است ، اما اگر چنین کاری میسر شد ، می توانید آنها را در خانه وارد فاز جوانه کنید و آنها را در عمق یکنواخت در یک ترکیب شروع جوانه زنی بذر بکارید. بذرهای نارنجی رنگ که قدیمی تر هستند ، از جوانه زنی بهتری نسبت به دانه های جدیدتر و سبزتر برخوردار هستند. جوانه زنی تحت بهترین شرایط ، با خاکی با دمای بیش از 26 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبتاً زیاد ، حدود شش هفته طول می کشد.

روش دیگر تکثیر آن، استفاده از پاجوش ها است، همچنین چون این گیاه در هنگام کاشت دارای چندین ساقه و ریشه جداگانه است چرا که چندین بذررا کشت داده اند، میتوانید با دقت زیاد هر ساقه به همراه ریشه را جداسازی کنید و مجددا آن را تکثیر کنید و در گلدانی چداگانه قرار دهید

هرس نخل اریکا

نخل آریکا یکی از معدود نخل هایی است که می تواند هرس را بدون آسیب جدی تحمل کند ، بنابراین امکان نگهداری گیاهان بالغ در داخل خانه برای طول عمر کامل آنها تا 10 سال وجود دارد.هرگز نوک قهوه ای پوست نخل خود را هرس نکنید ، مگر اینکه ساقه برگی مرده باشد. با گرفتن نوک های قهوه ای ممکن است رشد متوقف گردد.

خسارت شپشک آردآلود به نخل اریکا

خسارت شپشک آردآلود به نخل اریکا

انسداد آوندی در نخل اریکا که ناشی از قارچ یا تغذیه حشرات میتواند باشد

انسداد آوندی در نخل اریکا که ناشی از قارچ یا تغذیه حشرات میتواند باشد

آفات / بیماری های شایع

پوسیدگی ریشه بزرگترین معظل این گیاه است ، اما با آبیاری صحیح و نمناک نگه داشتن استاندارد خاک می توان از آن جلوگیری کرد.

چندین قارچ ایجاد کننده لکه بروی برگ به نخل های اریکا حمله می کنند. نتیجه نهایی نخلی است که دامنه تحمل نسبتاً باریکی دارد و به احتمال زیاد دوام زیادی نخواهد داشت. اگر چنین شرایطی توسط قارچ ها ایجاد شد و خسارت زیادی به گیاه شما وارد شده است، بهتر از ابتدای کار از خاکی ضدعفونی شده استفاده کنید و سپس گیاه جدیدی از نخل را جایگزین نمایید.

بیماری پوسیدگی طوقه وریشه Root rot در اریکا

بیماری پوسیدگی طوقه وریشه Root rot در اریکا

 

نخل های آرکا در برابر آفات شایع گیاهان خانگی ، از جمله کنه ها ، شته ها ، شپشک آردآلود ، حشرات فلسی و مگس سفید آسیب پذیر هستند. در صورت امکان ، آلودگی را در اسرع وقت شناسایی کرده و با کمترین گزینه سمی موجود درمان کنید.

 

منابع : 

وبسایت .thespruce.com

وبسایت apartmenttherapy.com